På diskbänken ställde hon två glas ...

Min vän Sofie skrev: " Jag är här och nu. Allting som hänt i dåtid, är den jag är i nutid. Så om jag skulle glömma bort, så har jag också tappat bort, en viktig del av den jag är".


Allt det vi varit med om, vilka hemskheter det än handlar om, formar oss. Till vad vi formas avgör vår inställning.

Mamma tog med mig till köket ikväll. På diskbänken ställde hon två glas, dessa fyllde hon med lika mycket vatten.

- Det här är alla våra upplevelser. Kanske koncentrationsläger, eller mobbing, eller så är det sexuella övergrepp. Och det här, mamma tillsatte sojasås i det ena glaset. Vattnet blev tobaksbrunt, grumligt. Det här, fortsatte hon, är den destruktiva inställningen.

Sedan tog hon fram mellanmjölken och fyllde på lite mjölk i det andra glaset. Vätskan blev snövit och klar. - Positiv inställning! (Mamma älskar illustrerande exempel).

Nu står det två vattenglas på köksbänken. De påminner mig om att fortsätta tro, att tro att det är så:

att vi med attityd och viljestyrka kan finna styrka och acceptans i det som händer oss.


En person som står mig väldigt nära tror att det finns en mening i allt som sker.

Även detta måste vi tro på. Idag var det en väldigt jobbig dag som jag inte trodde att jag skulle överleva. Men jag lärde mig något viktigt: nämligen att alla myndighetspersoner inte är illvilligt inställda som jag tidigare har upplevt (främst inom vården). Och kanske var det meningen att jag skulle lära mig den läxan, för att försonas med det förflutna.


Kommentarer
Postat av: Nico

Det är sant att vi har stort inflytande över våra öden. Mkt välskrivet och bra.

2008-10-07 @ 10:59:35
Postat av: Mia

Älskar dig vännen! Jag vill bara att du ska bli fri och lycklig även om jag kan låte som en moralhäxa ibland. Gillar din mammas vattenexempel, hon är en klok kvinna!



Kramar

2008-10-07 @ 20:21:36
Postat av: Malin

Bra skrivet! Verkligen!

Och tack för din kommentar!

Ta hand om dig!

2008-10-07 @ 21:15:11
URL: http://kristallendenfina.blogg.se/
Postat av: Mattias

Sorry igen för kommentaren. Hoppas du inte e sur.



Hehe kul att du är fast på fringe! gissa vem som sett season1epi1-4 ^^

2008-10-07 @ 21:33:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0