Förklaring till varför jag inte besvarat kommentarer, mm.

Oktobersolen skiner. Jag är vid liv. Men jag har varit vidrig och grotesk mot många.

Att få förlåtelsens kram för tex. mitt drickande, det vore som att beröras av livet självt.


Nu skriver jag om livet som om JAG skulle ha en aning om vad LIV innebär. Jag, som kämpar för att upprätthålla min förgängliga existens, men utan att leva mitt liv.

Filosoferar och intellektualiserar. Går t.o.m. på känslor (både genuina och vilseledande).


När jag startade min blogg Nyponflickan så blev jag glatt överraskad över att den uppskattades. Men det innebar också att jag förvirrades och fick prestationskrav.

"VARFÖR gillar någon det som jag skriver?" Undrade jag. "Ingen kan väl 'på riktigt' tycka om det?"

Jag blev rädd att skriva så uselt i nästa inlägg, rädd för att skriva så dåligt att ni som gillat det tidigare skulle bli besvikna.


Det är en av mina största oror: att göra någon besviken.

Och kanske är det just den oron/rädslan, som åstadkommer just besvikelse hos min omgivning...


Ett ganska tydligt exempel är att jag aldrig besvarat en kommentar på bloggen. Varför? Jag har inte VÅGAT. Inte trott att det funnits ett intresse för om ifall jag besvarar eller inte, och en rädsla att framstå som SJÄLVGOD. Som om jag tror att mitt svar skulle ha en betydelse.

Jag är också rädd för att mina svar på kommentarer (från er som gillar min blogg) ska vara under förväntan, att mottagaren av svaret blir besviken.

Nu TROR jag att jag förstår, att det är sämre att inte svara.


Ett annat, kanske lika övertydligt exempel, är de vårdkontakter som jag har.

Just nu upplever jag att de bryr sig om mig och VILL hjälpa. Det gör mig nervös, och rädd, för att säga fel saker. För att säga sådant som gör dem besvikna på sin patient.

Men besvikelsen, den måste vara än större om jag TIGER. För då kan de ju inte hjälpa mig.


Jag kommer att besvara kommentarer från och med nu. Ibland med citat. Just nu är det Kierkegaard och JC Oates som gäller.


Tex.: "Släpp mig, vanvettiga meningslöshet med smilande uppsyn - eländig jag bli om det är någon mening i det, men inte lyckliggjord i nonsens."


Kommentarer
Postat av: Elin

ha en bra dag :D

2008-10-08 @ 16:41:29
URL: http://eeeelins.blogg.se/
Postat av: Mordrid

Naaaw.... I adore you ... svara inte på det här om du känner dig pressad... Känns det lättare med meyl..?

2008-10-08 @ 18:22:10
Postat av: Mattias

SJYST BILD! Hehe, idag fick jag en ADHD diagnos. LIxom okej? Hur ADHD är jag på en skala. Nåväl, i morgon blir det Fringe ^^



2008-10-08 @ 18:37:06
Postat av: Mia

Elsie!



Du kan inte göra någon besviken just för att du är speciell och unik just som Elsie ska vara! Kan du inte ringa någon dag när du orkar, saknar din röst och vill inte vara tjatig och ringa dig hela tiden. Älskar dig mitt modiga lilla lejon!

kramar

2008-10-08 @ 20:16:17
Postat av: sof

jag håller verkligen med mary!

Och du är en alldelesfantaktiskunderbarElsie. Men det vet du att jag redan tycker hoppas jag. Och andra siden är jag bra på att upprepa mig, och man ska ju utveckla det man är bra på så detta blev ännu ett genuint tillfälle. Och reta mig inte nu om ungefär ingeting hör ihop, eftersom att jag råkar veta att det inte gör någoting om 1 plus 1 istället blir tre, för det kan fungera ändå.

puss, och lejonpower på elsie, mary och sofey ;D

2008-10-08 @ 21:16:55
URL: http://www.sofey.devote.se
Postat av: Nico

Modigt skrivet! Har du pratat med dina behandlare om din rädsla?

2008-10-09 @ 15:59:18
Postat av: hemlig

varför klagar du på andra du som själv är sjuk anorexi deprissioner sprit mm?

2008-10-09 @ 19:35:50
Postat av: Mia

Skit allra heligast i idioten "hemlig" som är så feg som inte ens vågar stå för sin åsikt!! Du är bäst Elsie!

Kärlek



Kramar

2008-10-09 @ 20:00:13
Postat av: vän

Hemlig skrev:

”varför klagar du på andra du som själv är sjuk anorexi deprissioner sprit mm?”



Alla har rätt att uttrycka sina åsikter, men det du skriver är ingen åsikt utan snarare ett sätt att nedvärdera Nyponflickan. Du meddelar att hon har anorexi, depressioner, spritproblem mm. Skulle det vara ett hinder att skriva som hon gör? Knappast!

Förresten, hemlig, det räcker inte att läsa, man måste förstå också det man läser!!!

Det Nyponflickan gör, det är just att beskriva hur det är att sitta i klorna på ätstörningar och alkohol; hur det är att vara deprimerad. Mycket intressant dessutom.

Jag tror att det vore mycket bättre om du kommenterade hennes tankar beskrivna i bloggen istället för anfall på henne som person.

2008-10-09 @ 23:41:39
Postat av: hemlig

varför ska man inte få vara anonym om man vill det? jag kommenterade inte hennes tankar eftersom hon inte kommenterar andras tankar utan bara klagar och säger att de tycker synd om sig själva.

2008-10-10 @ 12:52:12
Postat av: Mia

Jag tror jag vet vem "hemlig" är...!

Ta inte åt dig Elsie fina, du är grymt bäst!

Du kämpar och det är huvudsaken!

Kramar

2008-10-10 @ 15:34:31
Postat av: vän

Hemlig, man får gärna vara anonym, precis som jag är! Men det ger en inte rätt att vara aggressiv mot andra. Under inga omständigheter får man attackera

Jag har inte hittat i nyponflickans blogg några nedvärderade eller nedsättande ord om någon, bara allmänna funderingar kring vissa händelser eller egen situation.

Tydligen förstår du verkligen inte det skrivna ordet! Eller så brukar du tolka in i andras uttalande dina egna åsikter och negativa förväntningar!

Ha en bra dag med lite mindre ilska mot omvärlden!

2008-10-10 @ 18:26:14
Postat av: Nikki

du som målat bilserna?



//Nikki

2008-10-25 @ 22:00:45
URL: http://bonies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0